donderdag 26 februari 2015

Kabouters haken, gratis patroon


Op school is er binnenkort een kabouterwandeling, 
voor ouders en kinderen.


Om mijn thema wat op te fleuren in de klas, 
wou ik van die kleine kabouter-vinger-popjes haken!


---
katoen, nl. rood voor de muts, 
roze voor het gezicht, 
kleur naar keuze voor de onderkant.
touwtje blauw voor ogen en mond
wit voor de baard
haaknaald 3
stopnaald
mijn eigen patroon is gebaseerd op deze kabouterfoto
---

AANDACHT; Lees het patroon eerst helemaal door, er worden enkel 'vaste = v' gehaakt.



Kabouterpopje:
Gebruik eerst rood
Rij  1. haak een magische ring met 4 vaste, of haak 2 losse en in de eerste losse, 4 vaste (4)
Rij 2. haak in alle 2 v in dezelfde (8)
Rij 3. haak 8 v (8)
Rij 4. haak 3 v en in de volgende 2 v in dezelfde, herhaal 1 keer (10)
Rij 5. haak 10 v (10)
Rij 6-7. haak 10 v (10)
Rij 8. Haak 4 v en in de volgende 2 v in dezelfde, dan nog eens 2 v in dezelfde en dan weer 4 v (12)
Rij 9. haak 12 v (12)
-- Ga hier verder met roze (achteraf naai ik hier 2 ogen en een neusje op met blauw)
Rij 10. haak 12 v in de achterste lus van de vorige rij (12)
Rij 11-12-13. haak 12 v (12)
-- Haak nu in een kleur naar keuze (ik gebruikte, rood, geel en blauw)
Rij 14-15-16-17-18. haak 12 v (12)
Rij 19. haak 12 v (12) en hecht af

Baard: neem wit of beige
Haak 4 losse, haak een stokje in de 3 de losse vanaf je haaknaald (de eerste 2 losse, zijn je eerste stokje) en een stokje in de eerste losse. Hecht af, maar laat een stuk hangen, zodat je die op je popje kan vasthechten. Naai dit net onder het roze stuk, op het gekleurde deel vast. 
Je kan nog een horizontaal streepje rood naaien, als mond.



Ik zal er nog haken, met en zonder baard... 
Je kan de muts altijd wat langer maken, 
dan haak je er nog wat rijen bij, 
alsook bij het lijfje.

WEETJE:
Gebruik je mijn patroon en wil je erover gaan bloggen, dan lijkt het me leuk om een verwijzing naar mijn blogbericht te maken. 
Het patroon verkopen is niet toegestaan, een verwijzing naar mijn blog daarentegen wel.

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke kaboutervingerpopjes.

    Fijne boswandeling, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. De wandeling is pas eind maart ergens ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk hoor! Altijd plezant zo vingerpopjes!
    Liefs Julie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zullen mijn peutertjes in de klas ook wel leuk vinden!

      Verwijderen
  3. Anoniem27.2.15

    Hihi! Wat een gezellige kaboutertjes! Veel plezier met de wandeling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk Sofie! En ik zag op Facebook dat je inmiddels al wel bijna een heel kabouterdorp kan vullen ;)
    Veel plezier met de boswandeling.
    Groetjes, Wendy
    Wendy's Mhaaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk!!

    Liefs,
    Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt superschattig, als ik toch ooit eens begin te haken, zal ik hier zeker aan terugdenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. These are super cute! Thanks for linking up to And Sew We Craft Together!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!