zondag 8 februari 2015

V-stitch deken, gratis patroon


Na het zien van een hele mooie sjaal,
gehaakt in een 'andere' v-stitch versie, 
nam ik contact op met de eigenares, 
Angie, van de blog, Le monde de Sucrette.



  
Ik kreeg groen licht om haar schema te gaan plaatsen en 
te vertalen in het Nederlands.



Iets waar ik vele haaksters mee tevreden zal kunnen stellen, 
hoop ik!


---
haaknaald 4.5 mm
5 bolletjes wol Royal
origineel blogbericht
afmeting van mijn deken 90 cm op 100 cm
---



Nederlandse vertaling, met toestemming van Angie, die het in het Engels op haar blog zette.
Ik mocht haar foto (van het tekenschema) er bij plaatsen.


AANDACHT: 
! Lees het patroon eerst heel goed door, hou er rekening mee dat er zowel losse, als 2 stokjes samen worden gehaakt. 
! Kijk zeker de reacties onder dit blogbericht door, daar zie je extra uitleg en tips!
! Het patroon verkopen is niet toegelaten.
! Een verwijzing; link naar mijn blog mag wel. Wordt zelfs erg geapprecieerd.
! Kopiëren, als document en/of opslaan en/of publiceren op andere sites, blogs en facebookpagina's, - groepen is niet toegelaten i.v.m. copyright.
  1. Je haakt een rij losse, neem een veelvoud van 3 + 1 losse extra
  2. haak 2 losse (= eerste stokje) en haak 1 stokje in de 3de losse vanaf je haaknaald, haak 2 losse. Haak in dezelfde plaats van het vorige stokje, 2 stokjes samen. Laat 2 losse over van de vorige rij en *haak weer 2 stokjes samen (in de 3de losse dus), 2 losse, dan 2 stokjes samen op dezelfde plaats als de vorige 2 stokjes die je samen haakte* herhaal tot het einde van je rij. Draad afwerken en terug aan de andere kant beginnen. Fie haakt!
  3. Dezelfde rij als rij 2 herhalen. Je haakt de stokjes elke keer in de 2 losse van de vorige rij om.
  4. Enzovoort...
Tot je vindt dat je deken, sjaal groot, lang, breed genoeg is!



WEETJE:
! Het patroon verkopen is niet toegelaten.
! Een verwijzing; link naar mijn blog mag wel. Wordt zelfs erg geapprecieerd.
! Kopiëren, als document en/of opslaan en/of publiceren op andere sites, blogs en facebookpagina's, - groepen is niet toegelaten i.v.m. copyright.
! Gebruik je dit vertaalde patroon en wil je erover gaan bloggen, dan lijkt het me leuk om een verwijzing naar mijn blog te maken.


Veel haakplezier!

17 opmerkingen:

  1. Margriet8.2.15

    Bedankt voor het vertalen en plaatsen van dit leuke patroon.
    Ben meteen de haakmand ingedoken, zat te wachten op inspiratie en voila !!!!
    Groeten Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, Margriet. Daar doe ik het voor... Om anderen te inspireren, veel succes!

      Verwijderen
  2. Wat leuk. Kende de v-stitch al maar blijkbaar bestaan er varianten op en deze vind ik gewoonweg prachtig! Bedankt om ons weer te verwennen met iets nieuws.

    Fijne zondag, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, er zijn nog varianten. Deze vond ik ook heel mooi. Dank je wel voor je compliment 😊

      Verwijderen
  3. Heerlijk om weer een nieuwe variant op de v-steek te leren. Dank je voor het uitwerken en delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem8.2.15

    Mag ik vragen hoeveel steken je hebt opgezet? Helen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helen, ik nam een veelvoud van 3. Als je een deken van ongeveer 1 meter wil, meet je de losse ketting best eens na. De ene haakt losser/ vaster dan de andere, veel succes.

      Verwijderen
  5. Super mooi! Ik weet wat mijn volgende projectje wordt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Megaveel draadjes afhechten als je steeds aan dezelfde kant weer moet beginnen??!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand belet je van elke keer terug te keren...

      Verwijderen
  7. Anoniem11.2.15

    Kun je deze niet heen en terug haken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan dat wel doen, maar de stokjes die je haakt in de terugkerende rij vind ik niet zo mooi. Dus deed ik het niet! Het effect van de V stitch zal ook niet hetzelfde zijn, zoals we beiden in het patroon beschrijven.

      Verwijderen
  8. Supermooi Sofie en bedankt voor het plaatsen van dit patroon!
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een zaligerd hè, dit patroon. Staat al even op het lijstje. Tof dat je de moeite nam om het te vertalen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. where can i find the English version of the pattern please

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!