woensdag 11 januari 2023

Picnic Sokken

Eerst en vooral een gelukkig en vooral creatief Nieuwjaar gewenst!

Het was weeral een tijd geleden dat ik sokken breide.
Klik hier voor mijn laatste gebreide paar sokken.
Maar plots begon het toch weer te kriebelen.
Ik had mijn nieuwe breinaalden om de sokken te breien,
nog niet uitgeprobeerd.


Dit bolletje kocht ik een tijd geleden in "onze plaatselijke garage",
waar je echt wel koopjes kan doen!
De winkel is in Henegouwen, België,
voor wie interesse heeft.


Je breit het bolletje zo, 
zodat je op een bepaald moment na het breien van de boord én been, 
de hiel kan breien bij het verschijnen van een andere kleur.
Bij mij was dat juist wanneer het roze draadje begon.
En uit 1 bol kan je een paar sokken breien.


Je breit dan de voet en de teen.
Wie goed kijkt, zal zien dat de twee sokken niet identiek zijn.
Ook het gele draadje (bij de boord) brei je 'normaal' niet mee...
Maar ik vond het een heel leuk accent* aan de sokken.
Je hoeft ook niet altijd te doen, wat moet, niet?!

*Maak daarvoor eerst de wikkel rondom los.
Iets wat ik niet deed en dus het gele draadje met de eerste sok had mee gebreid.


Je kan er ook voor kiezen om de sokken van boord naar teen te breien,
dan begin je de kleuren andersom.

- - -
Addi Crasy Trio Short naaldjes 2,25 mm en 2,50 mm
Schachenmayr Regia Pairfect, kleur 07127 (1 bol) voor maat 41
Breipatroon "Picnic Sock"
- - -


De hiel brei ik met de 'Shadow wrap short rows'.


Het afkanten van de teen doe ik met de kitchener stitch.
Aan de hand van dit filmpje
uitgelegd door Wim, gekend als Mr. Knitbear.


Wat betreft de breinaalden...
Ik ben fan, ze liggen heel handig in de hand ;-)
En je kan super mooi rondbreien.
Dus mijn volgende sokken zal ik deze ook gebruiken.

3 opmerkingen:

  1. Het is toch goed gelukt, ze zijn praktisch gelijk, al was 't vast even puzzelen met de tweede sok met dat gele draadje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk met het gele randje!
    Aan sokken breien heb ik me nog nooit gewaagd. Vind het zo knap werk. Wie weet ga ik nog eens aan de slag ;-) Dan zijn jouw tips in deze blog erg handig. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke hobby toch, sokken breien!
    Het is weer een heel erg leuk paar wat je gebreid hebt.
    Fijn dat de nieuwe naalden goed bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!