donderdag 16 juli 2020

Gehaakte doekjes

Het is helemaal in, het haken van doekjes.
Je werkt er heel wat resterende bolletjes katoen mee weg
en het is goed voor het milieu.
Als je de doekjes ook daadwerkelijk zal gebruiken, hé!


Ik kreeg op het einde van het schooljaar het inspirerende boek van Ingrid, 
Ingthings.
Zij gaf me de aanleiding om wat doekjes te haken.
Ik ging steken en kleuren naar eigen inbreng combineren.
Perfect met een lusje, zodat ik ze ook ergens kan ophangen, 
die gehaakte doekjes.



Ik zal kort noteren welk patroon ik haakte.


Voor elk doekje zette ik 50 losse op en een keerlosse, die telt niet mee als steek. 
Haak genoeg rijen tot je ongeveer een vierkant bekomt, meer of minder kan natuurlijk ook. 
Ik knip tussendoor de kleuren niet af, maar haak ze aan de wisselkant weer mee.

* Doekje GROEN-GEEL (links boven): 1 rij halve stokjes, keer - 1 rij vasten, keer - herhaal beide rijen
* Doekje BLAUW (rechts boven): 1 rij stokjes in de voorste lus - 1 rij stokjes enkel in de achterste lus - herhaal beide rijen
* Doekje BLAUW-BRUIN (links onder): 10 halve stokjes (hst) met blauw, 10 hst bruin, 10 hst blauw, 10 hst bruin, 10 hst blauw. Neem daarbij de draad van de andere kleur elke keer me in je haakwerk. Haak deze kleurencombi 6 rijen, en wissel dan de kleuren naar bruin, blauw, bruin, blauw, bruin; zo komen de hokjes anders boven mekaar te zitten.
* Doekje ROOD-ROZE (rechts onder): 1 rij vaste, 1 rij stokjes, 1 rij halve stokjes, 1 rij vaste - herhaal deze 4 rijen.

Je kan dus oneindig zelf gaan combineren met kleuren 
én rijencombinaties.
Alles kan, niks moet!


- - -
haaknaald 3,5 mm
- - -


Ik genoot deze week van mijn weekje thuis.
Alles kan, niks moet.
Dat gevoel...

3 opmerkingen:

  1. Nòg een doekjesfan... de zelfgemaakte versie dan... Wat zijn ze tof, ik ben bang dat ik ook zo meteen met een haaknaald zit!
    Geniet van je vakantie... heerlijk hè.. niks te moeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk ook, de gehaakte doekjes.
    Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk ongecompliceerd haken, en als resultaat iets bruikbaars. What's not to love?
    Ik haak ook altijd mijn eigen vaatdoeken. Keukenhanddoeken brei ik, dat bevalt mij beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!