vrijdag 5 november 2010

Wafels bakken!

De kids zijn deze namiddag gaan spelen bij een vriendje uit de jongste zijn klas, ik was op mijn gemak...
Tijd zat om eten te kopen voor de avond, zou je denken! Toen we thuiskwamen rond 18u was het eerste wat ik vroeg: "Wat gaan we vanavond eten, frietjes van de frituur (ook heel lekker) of bak ik wafels!" De keuze was vlug gemaakt, alhoewel ik meestal sukkel met het maken van het deeg!
Maar met de nodige notities in mijn boekje lukt het me!

Omdat ik geen zin had in een hele avond bakken, bakte ik de helft van wat ik hieronder schrijf! Het was bakken en direct opeten, lekker vers! En dit is wat er over bleef, een hapje voor morgen nog ;-)


Melk (1/2l) en spuitwater (ook 1/2 l) met 250gr boter verwarmen zodat de boter volledig gesmolten is...(je mag ook enkel melk gebruiken, deed ik ook want had geen spuitwater.)
Doe 500gr zelfrijzende bloem in een kom, maak een kuiltje, 1 pakje vanillesuiker errond en snuifje zout!
Dan 3 eierdooiers eronder mengen
En rustig aan het vocht eronder mengen, met een klopper.
Dan stijfgeklopt eiwit er goed en volledig onder mengen
Bakken maar, eventueel je wafelijzer invetten telkens je een wafel bakt met boter, geen olie want dan kleeft het deeg te erg aan het ijzer (ik spreek uit ervaring).

3 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! Ik maakte al vaak bewaarwafels, maar dit nog niet. Zijn ze warm zoiets als Brusselse wafels? En worden ze als ze koud zijn (of een dag later) slap? Ik at ooit heerlijke wafels die de mama van een vriend bakte, maar ze heeft haar recept niet meer. Ik denk dat ik deze koud en slap ook lekker zal vinden. Vlug eens proberen...
    Een andere juf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn van die wafels die je ook "in een tearoom" kan gaan eten, maar dan nog lekkerder en lekker krokant als ze juist gebakken zijn, maar de dag erna ietske slapper.
    Dit recept kreeg ik via mijn ma die dit dan weer kreeg van haar ma...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm..als bewoner van Belgie zou ik toch een wafelijzer is huis moeten hebben..ik ga ´m gelijk op mijn verlanglijstje zetten! Klinkt heel lekker. Laatst in Maastricht wafels gegeten, ook nog warm en knapperig met poedersuiker! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je voor je leuke reactie!!
Je reactie moet ik eerst 'modereren', goedkeuren op mijn blog. Je zal je reactie dus niet direct zien verschijnen, dat komt in orde zodra ik online ben!