zondag 2 augustus 2015

Vlaggenlijn met bobble steek!


Ik wou een eigen vlaggenlijn
voor in mijn klas.


Rond elk lapje haakte ik in een ander kleur een rij van vaste,
waarbij ik in elke hoek een vaste, losse en een vaste haakte.


Zocht wat rond op het internet en vond een eigen methode
om er één te gaan haken met de bobble stitch, of bobbel steek.


Elk lapje is ongeveer 10 op 10cm klein/groot, 
het is te zien hoe je het bekijkt.


Ik haakte alle lapjes aan mekaar door te beginnen met 50 losse
en dan een lapje aan de bovenkant vast haken met vasten.
Tussen elk lapje haakte ik één losse. 
Om de woorden te verduidelijken haakte ik 20 losse tussen elk woord.
Eindigen deed ik weer met 50 losse.



--- 
haaknaald 3
Cotone lana grossa 
kleur 11-33-34-35-51
---

Enkele tips en tricks om het zelf eens uit te proberen:
* Elk lapje begon ik met 22 losse + 1 keerlosse, daarna 2 à 3 rijen van vaste.
*Een bobbelsteek bevat 5 stokjes in dezelfde vaste, gevolgd door een vaste. Waarbij je je draad wisselt bij de laatste doorhaling.
* Na elke rij waar ik een bobbelsteek haakte, haak ik een rij met enkel vasten. Zo komt elke bobbel aan dezelfde kant naar 'buiten'.
* Je kan zelf uittekenen hoe je elke letter wil.
* Ik heb elke letter geblockt, zodat die een mooi recht lapje vormen.
* Om de lapjes als vlaggenlijn aan mekaar te haken, haakte ik de lapjes enkel vast in de achterste lus.

Veel haakplezier!

24 opmerkingen:

  1. Hele mooie klasvlaggenlijn ! Dank je wel voor de duidelijke uitleg ! Ik pin hem :-)
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blogje!
    ik volg meestal blogjes die gaan over: huishouden, hobby's, en leuke anecdotes

    ik zag u via andere blogsters zo gaat het hier op blogland
    bedankt voor het delen, en nog een
    fijne zondag ☀️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof dat je de weg naar mijn blog vond, welkom.

      Verwijderen
  3. Anoniem2.8.15

    Wauw! Die is gaaf geworden! Zo voelen de kindjes zich zeker welkom! Ben zelf een deken aan het haken met deze techniek, superleuk!
    Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaa! Toch 'welkom', ik had het goed gezien :-)) Wat een fantastische slinger; een prachtige manier om de kleintjes welkom te heten. Als kind blijven dit soort dingen hangen. Rustige kleuren, structuur, gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, welkom. Ik ben benieuwd naar de ouders hun reacties 😊

      Verwijderen
  5. Anoniem2.8.15

    mooi, bedankt voor deze leuke tip, zal dit maken voor kleinkind die binnenkort geboren wordt (uitgeteld 21 aug)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, Marleen. Je hebt nog wat tijd! Succes

      Verwijderen
  6. Ach, wat een mooi welkom voor de kindjes!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig, dat lijkt me leuk binnenkomen....je bent een toffe juf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem2.8.15

    Mooi!! Dat heeft niet elke juf in haar klas!
    ps: En dat zien de meeste mensen dan niet: dat er juffen zijn zoals jij die zo gedreven zijn dat ze zelfs in de vakantie met school bezig zijn!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, maar haken is mijn tweede ontspanning. Net zoals ik mijn job graag doe!

      Verwijderen
  9. Ontzettend leuk bedacht en direct een warm welkom voor ieder kind dat de klas binnen komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuke vlaggenlijn! En wat een warm welkom voor de kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is jouw lettervlaggenlijn goed geslaagd. De letters en woorden zijn goed te lezen. Deze vlaggenlijn zullen de kinderen vast leuk vinden.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk! Lekkere vrolijke kleuren. Die valt vast in de smaak.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Cool! Als je de letters in een andere kleur doet Hoe werk je die weg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haak de andere draad mee, doorheen het lapje en verander het net voordat je het nodig hebt. Succes

      Verwijderen
  14. Wat een superleuke slinger!! Dat gaan de kids geweldig vinden.......en de ouders ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi fie, wat grappig. Afgelopen winter kwam ik dit tegen in een duits haak tijdschrift. Maar dan met driehoek vlaggen... meerdere zielen en één gedachte...
    Leuk gedaan. Succes op school!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!