zaterdag 28 maart 2020

Mondmaskers naaien

Nu ik al twee weken wat thuis ben,
heb ik mijn naaimachine weer uitgehaald.
Echt, hé.
Die stond waarschijnlijk al 5 jaar stof te vergaren!

Ik wilde voor elk van ons gezin een mondmasker voorzien,
voor het geval we die echt nodig hebben.
De genaaide mondmaskers die we overal zien, 
beschermen enkel de mond en aan de neus is dat meestal open bovenaan.

---
Ik wil nogmaals benadrukken dat dit mondmasker 
niet medisch verantwoord is.
Het is enkel een eigen bescherming van je mond en je neus.
Net zoals het gebruik van een sjaal voor je mond.
---


Maar ik zocht samen met mijn man een type uit dat ook onze neus beschermt,
dubbel genaaid en onderaan open, 
zodat er eventueel nog een filterstof in bevestigd kan worden.


Meer coronatips


Nodig:
2 stukken katoen of 1 stuk van 35 cm op 23 cm (naad incl.)
4 linten van ongeveer 40 cm of 
elastiek van 10 mm 2 keer 18 cm
Naaimachine


Plooi de kortste boord over en naai een naadje.



Plooi de goede kant naar binnen.
Leg je geplooide lap stof met de plooi naar boven klaar, opening naar onder.


Voorzie 4 linten van 40 cm
of 2 elastieken van 18 cm.


Leg je eerste lint/elastiek aan de binnenkant op 4 cm van de plooi van de bovenkant.
Zorg ervoor dat de linten/elastieken mooi door de opening naar onder komen
en dat je die niet vast gaat stikken tussen de naden straks.



Stik die zijkanten van boven naar onder dicht 
en steek onderaan ook datzelfde lint/elastiek ertussen, 
juist aan de onderste lijn.


Doe hetzelfde aan de andere kant.



Keer het lapje stof om, je linten/elastieken
 komen nu aan de buitenkant te zitten.


Strijk de geplooide kant 4 cm naar beneden, 
dat komt juist boven je lint uit.


Maak een volgende plooi op 12 cm en dan op 15 cm.
Stik de 2 zijnaden, plooien dicht, vast.
Hou er wel rekening mee dat er heel wat stof tussen je naald en stof zit.


Klaar!


Je kan de linten nu bovenaan en onderaan elk afzonderlijk knopen.
Het neus-stuk bedekt je neus, juist onder je ogen.
Onder je kin komt de andere lap stof.
Aan de zijkant sluit het masker goed aan.
En in de opening kan je nog een extra lap of filter steken.

Meer info en richtlijnen kan je ook vinden bij
Ik ben komende week van plan om er nog te naaien en die weg te schenken.

*Dit is een eigen creatie, waar wij ons goed bij voelen*